Samfund

Sorø styrker elevernes naturdannelse gennem Den Grønne Rygrad

Sorø slutter sig nu til 15 andre Grøn Rygrad-kommuner, der er i fuld gang med at gøre klima, miljø og bæredygtighed til en mere integreret del af skoledagen for eleverne i grundskolen. Foto: Tænketanken CONCITO.

I disse år sætter Sorø Kommune ind på flere områder i forhold til bæredygtighed og grøn omstilling. Som noget nyt har kommunen indgået et samarbejde med projektet ’Den Grønne Rygrad’ om at styrke kommunens fokus på Åben Skole, klima og bæredygtighed i grundskolen.

En nylig underskrevet samarbejdsaftale med projektet Den Grønne Rygrad er startskuddet til, at Sorø Kommune de kommende år vil have særlig fokus på at skabe mere motiverende og praksisnær STEM-undervisning i grundskolen inden for temaerne energi, fødevarer, klima, natur, ressourcer og sundhed.

Sorø Kommune har klare ambitioner om, at deltagelsen i Den Grønne Rygrad skal hjælpe lærerne i kommunen med at sikre overblik, sammenhæng og engagement i natur- og bæredygtighedsundervisningen, både i og udenfor klasselokalet.

Den første tid skal kommunens grønne aktiviteter og potentialer indenfor de såkaldte STEM-fag (Science, Technology, Engineering og Mathematics) kortlægges. Det sker via en række interviews med lærere, skoleledere, naturvejledere, repræsentanter fra virksomheder og ansatte i kommunen med fokus på undervisning, klima og bæredygtighed. Inden sommerferien fastlægges de indsatsområder, som Den Grønne Rygrad og Sorø Kommune skal samarbejde omkring i skoleåret 2022/23.

“At bygge bro mellem den faglige viden, som eleverne møder i klasseundervisningen, og hvordan den anvendes i praksis, er helt centralt for, at eleverne kan forstå, hvordan samfundets institutioner og virksomheder arbejde med klima og bæredygtighed. Vi kan via Den Grønne Rygrads kortlægninger i Sorø se, at der allerede er gang i rigtig mange gode og motiverende, grønne aktiviteter i kommunen, og vores fornemste opgave bliver derfor at få dem fremhævet, perspektiveret og sat i sammenhæng”, siger programchef i CONCITOs Klimaambassade, Synnøve Kjærland, som sammen med skolehaveforeningen Haver til Maver, er organisationerne bag Den Grønne Rygrad.

Ny platform skal inspirere og understøtte naturfagslærerne

Om samarbejdet med Den Grønne Rygrad siger Mette S. Kristensen, konstitueret chef for børn og familier: ”I Sorø Kommune er interessen for et samarbejde med Den Grønne Rygrad betydningsfuldt, fordi det blandt andet bliver muligt at kortlægge den naturfaglige undervisning, der ikke kun finder sted i grundskolerne; men også sker i tæt samarbejde med eksterne samarbejdspartnere og virksomheder i kommunen. I arbejdet med Naturfagsstrategien bliver samarbejdet vigtigt, da Den Grønne Rygrad med afsæt i kortlægningen kan inspirere og understøtte igangværende undervisningsforløb til gavn for vores elever.”

Et vigtigt element i Den Grønne Rygrad er den nye platform www.dengrønnerygrad.dk, der netop er blevet lanceret. Her kan Grøn Rygrad-kommunerne finde et digitalt værktøj med en oversigt over kommunens grønne Åben Skole-aktiviteter, relevante undervisningsmaterialer, og webinarer om bl.a. projektbaseret og praksisnær STEM-undervisning.

Nu er 16 kommuner med i Den Grønne Rygrad

Kommuner landet over engagerer sig i den grønne dagsorden, hvilket mærkes tydeligt i Den Grønne Rygrad. Sorø slutter sig nu til 15 andre Grøn Rygrad-kommuner, der er i fuld gang med at gøre klima, miljø og bæredygtighed til en mere integreret del af skoledagen for eleverne i grundskolen, og som gennem samarbejdet også får en unik mulighed for at lade sig inspirere af, hvad der arbejdes med i de andre kommuner, som er en del af samarbejdet.

”De 16 kommuner er vidt forskellige og alligevel er de på en fælles mission om at styrke den praksisnære undervisning inden for naturfag, klima og bæredygtighed. Vi glæder os meget til samarbejdet i Sorø”, afslutter projektleder Amalie Dynnes Ørsted fra Haver til Maver.

Kommentarer