Erhverv

Konkurrenter går sammen i opsigtsvækkende skål

Konkurrerende drikkevareproducenter går sammen i ny kampagne, der sender en velfortjent tak til alle dem, der panter.

Det er ikke hver dag, man ser Carlsberg og Royal Unibrew stå side ved side, eller Thisted og Svaneke Bryghus skåle sammen. Men det er ikke desto mindre, hvad de og flere andre konkurrenter gør i en ny, fælles kampagne, hvor drikkevareproducenterne sammen med Dansk Retursystem sender en velfortjent tak til alle dem, der panter.

I år er det 20 år siden, at der kom pant på de første dåser og flasker, og det markerer producenter og importører af blandt andet øl, sodavand, juice og kildevand ved at vise, at de står bag og sammen om pantsystemet. I en ny kampagne siger de og Dansk Retursystem tak til danskerne for at pante – trods det besvær, der kan være ved det.

En forskel for klima og miljø

Det danske pantsystem er med en returprocent på 93% verdens bedste, og noget af det, der gør det helt særligt, er, at de normalt konkurrerende producenter og detailkæder kan samles om et fælles pantsystem, der gør en forskel for klima og miljø. Alene sidste år sparede pantsystemet for udledning af 210.000 tons CO2 ved at genanvende materialerne til nye flasker og dåser.

”Gennem de seneste 20 år har danskerne i fællesskab pantet mere end 16 milliarder gange, og det er absolut værd at markere. For det har stor betydning for bryggerierne og tapperierne, at der er et effektivt pantsystem, som alle bakker op om, så vores flasker og dåser kommer retur, og materialerne bliver genanvendt”, siger direktør for Bryggeriforeningen, Nick Hækkerup.

5,2 mio. gange pant hver dag

I de første 20 år med pantsystemet er mængden af pant steget og steget, og nu bliver der hver eneste dag pantet 5,2 mio. flasker og dåser.

”Med kampagnen vil vi gerne sige tak for det gode samarbejde med producenter og detailhandel, og en velfortjent tak til danskerne for at pante. Uden alle jer, der panter, var det ikke muligt for Danmark at være foregangsland på pantområdet”, siger administrerende direktør i Dansk Retursystem, Lars Krejberg Petersen.

100% retur

Selv om vi i Danmark er gode til at pante og 93% af alle flasker og dåser med pantmærke kommer retur for at blive genanvendt, så er målet at få 100% retur. Derfor har Dansk Retursystem lanceret ’Projekt 100% Retur’, hvor alle kan byde ind med ideer og initiativer, der gør, at endnu mere pant kommer retur. Projekterne samles på siden 100procentretur.dk.

”Vi ser en underskov af forskellige initiativer, der er med til at få de sidste 7% retur. Det er godt, for det er desværre ikke sådan, at vi kan nå målet med én enkelt indsats. Derfor vil vi gerne sætte fokus på og hylde både erhvervslivets og de private initiativer, der bidrager til, at alt pant kan blive til nye flasker og dåser”, siger Anne-Mette Bundgaard, chef for Kommunikation & Branding i Dansk Retursystem.

Reklamefilm med glimt i øjet

En del af kampagnen er en reklamefilm, der med et glimt i øjet og skuespiller Thomas Bo Larsens genkendelige stemme viser de forskellige pantsituationer, som mange nok kan nikke genkendende til.

“Vi har valgt at portrættere pantsystemet med en film, der viser det besvær, der også kan være forbundet med at pante. For det fantastiske er, at trods besværet, så panter danskerne alligevel, og det vil vi gerne hylde”, siger Anne-Mette Bundgaard.

Filmen kan ses på tv og sociale medier fra uge 25.

Kommentarer