Identitetstyveri: Bodil Jørgensen lægger stemme til advarende ringetone
Sorø Kommune vil ikke uopfordret bede om personlige oplysninger over mail, SMS eller opkald. Danmark scorer tårnhøjt på tillid, men i disse digitale tider skal man være påpasselig med, hvem det egentlig er, man har tillid til.
For er det virkelig kommunen, der ringer, når man en dag over mobilen uventet får besked på straks at oplyse brugernavn og adgangskode til MitID?
– Det kan vi så i Sorø Kommune svare klart og kontant nej til. Sorø Kommune vil ikke uopfordret bede om personlige oplysninger over mail, SMS eller opkald. På det punkt er Sorø Kommune helt på linje med andre offentlige myndigheder og fx banker, lyder det i en pressemeddelelse fra kommunen.
– Digitaliseringsstyrelsen har netop i samarbejde med KL og Danske Regioner lanceret en større kampagne med det formål at dæmme op for identitetstyveri. Denne kampagne bakker vi fra Sorø Kommunes side op ved her at oplyse om, at heller ikke vi kan finde på at tage uopfordret kontakt for at indhente personlige oplysninger, lyder det.
Dygtige svindlere
Virkeligheden er bare, at alt for mange borgere alt for ofte udsættes for svindelforsøg, hvor kriminelle forsøger at franarre personlige oplysninger, som de kan bruge til at begå kriminelle gerninger med. Og det kan være svært at gennemskue et svindelforsøg, for svindlerne er blevet dygtige til at fremstå troværdige, når de enten via telefonopkald, sms eller e-mail prøver at lokke brugernavne, kodeord og andre personlige oplysninger ud af folk. Et kneb svindlerne ofte anvender, er at udgive sig for at være fra en troværdig instans – fx fra banken, politiet eller en anden myndighed.
Mange er opmærksomme, men data fra en analyse fra Digitaliseringsstyrelsen viser, at knap hver femte dansker ikke er klar over, at eksempelvis banker og myndigheder ikke på eget initiativ beder om personlige oplysninger via hverken opkald, sms eller e-mail.
Så husk at passe godt på dine oplysninger – og sig det videre til en, du holder af. Du kan eksempelvis sige det videre med en af de videoer med skuespiller Bodil Jørgensen, som Digitaliseringsstyrelsen har lavet som led i kampagnen.
Hvis du har mistanke om eller opdager, at dine personlige oplysninger bliver misbrugt, kan du altid kontakte Digitaliseringsstyrelsens hotline ved identitetstyveri på telefon 33 98 00 98.
Få hjælp af ringetone
Sammen med Bodil Jørgensen har Digitaliseringsstyrelsen lavet en ringetone, der minder dig om at passe på dine personlige oplysninger, hver gang din telefon ringer. Følg linket og find ringetonen nederst på den side, du åbner.
Kommentarer